top of page
Search

הגורמים למחלת דמנציה ואלצהיימר

Updated: Oct 22, 2019



מהי דמנציה? דמנציה מתארת תסמינים שונים של ירידה קוגניטיבית ואינה מחלה יחידה בפני עצמה אלא מונח כללי לתיאור תסמינים של פגיעה בזיכרון, בדיבור ובחשיבה. הסבירות ללקות בדמנציה עולה עם הגיל, למרות שאינה חלק בלתי נפרד מתהליך ההזדקנות. מהו אלצהיימר? מחלה ניוונית והשכיחה ביותר של הדמנציה, כאשר בהתחלה הסימפטומים קלים אך מחמירים עם הזמן. מדובר בהפרעה נוירולוגית בה נגרם מוות של תאי מוח ובשל כך תופעות כמו אובדן זיכרון וירידה קוגניטיבית.

הגורמים לדמנציה:

מחלת אלצהיימר (Alzheimer’s disease) הדמנציה נגרמת כתוצאה ממחלות רבות, אך המחלה העיקרית היא אלצהיימר. 60% מחולי הדמנציה חולים גם באלצהיימר.

דמנציה וסקולרית (Vascular dementia) נגרמת כתוצאה מפגיעה בכלי הדם המוחיים. כאשר נקטעת אספקת החמצן, תאי המוח נפגעים כמו במקרה של אירוע מוחי. בנוסף, סוכרת, יתר לחץ דם, רמת שומנים גבוהה בדם ואי סדירות בקצב הלב מהווים גם כן גורמי סיכון.

דמנציה עם גופיפי לוי (Lewy body dementia) מבנים כדוריים חלבוניים זעירים המתפתחים בתוך תאי עצב וגורמים לניוון רקמת המח. הסימנים הראשונים הם אובדן הזיכרון וקושי בדיבור. החולים עלולים לסבול מהזיות, קישיון, רעד לא רצוני ותפקוד איטי.

דמנציה אונות המצח והרקה (Frontotemporal dementia) דלדול מוח באזורי המוח הקדמיים, באונות המצח ובאונות הרקה. בהתחלה, חלים שינויים בעיקר בהתנהגות הכוללת הפרעת אישיות, ולעתים יש גם ליקויים בדיבור. דמנציה זו זהה למחלת האלצהיימר. מחלת קרויצפלד-יעקב (Jakob-Creutzfeldt Disease – CID) חלבון "פריון" המתקיף את רקמות המוח וגורם לקריסתן, מה שגורם למחלה זיהומית נדירה. מחלה זו זהה למחלת ה"פרה המשוגעת".


דמנציה הקשורה לאיידס (AIDS dementia) חוליי איידס עלולים ללקות בדמנציה בשלביה המתקדמים של המחלה. תסמונת ורניקה-קורסקוף (Korsakoff-Wernicke syndrome) שכיח אצל אלכוהוליסטים. עלול להיגרם כתוצאה מהפרעה באספקת חמצן למוח במהלך ניתוח ומהשפעת רעלים על המוח, מה שגורם לפגיעה בזיכרון. יכול להתפתח גם אצל נשים בהריון הסובלות מהקאות חוזרות או לאחר ניתוחים לקיצור קיבה. דמנציה הפיכה - נובעת ממחסור בוויטמינים כגון ויטמין ,B12 ירידה בתפקוד בלוטת התריס, דלקת בדרכי השתן, דיכאון, חום גבוה או גידול במוח.


הדמנציה של דיכאון – חולים הסובלים מדיכאון. עם טיפול מתאים התסמינים חולפים.


פגיעה קוגניטיבית קלה – תאים שמתכווצים באזור המוח האחראי על הזיכרון לטווח הקצר. כתוצאה מכך נפגע הזיכרון המשמר אירועים קרובים שקרו לאחרונה.


דמנציה אצל הלוקים בתסמונת דאון - עלולה להתפתח בגיל מבוגר בקרב הלוקים בתסמונת דאון.

פגיעות ראש - הסיכוי לחלות בדמנציה הוא גבוה עבור אנשים שסבלו מפגיעות ראש ו/או מאובדן הכרה מתמשך.


במקרה של צורך באשפוז או טיפול אישי במחלות שונות, אנחנו ממליצים על טיפול בדמנציה בבית במקום בבית החולים. הטיפול הביתי היא הדרך הטובה ביותר להתמודד עם מחלות קשות ומצבים רפואיים מורכבים כמו דמנציה. על מנת לממש את התהליך, קיימת מעטפת טיפולית כוללת עם אחריות מלאה של צוות רפואי תומך 24/7 שנותן מענה גם בשעות שהמרפאות סגורות.

17 views0 comments
bottom of page