top of page
Search

4 השלבים של מחלת אלצהיימר



אלצהיימר ידועה כמחלה פרוגרסיבית וחשוכת מרפא. אדם אשר חולה באלצהיימר הוא אדם אשר תאי המוח שלו מתחילים להתנוון, למות וליצור חללים ברקמת המח שלו. אין דרך כיום לעצור את התהליך המדובר ואדם אשר חולה במחלה זאת, יתחיל לפתח סימפטומים אשר ילכו ויחמירו באופן הדרגתי. חשוב לדעת שהופעת האלצהיימר איננה זהה אצל כל החולים. ניתן למצוא כמה שלבים עיקריים של המחלה המדוברת, כאשר החלוקה היא חשובה מאוד שכן בכל שלב, יש להתאים את הטיפול הרלוונטי לחולה בהתאם לשלב שבו הוא מצוי במחלה. טיפול במחלת האלצהיימר בהתאם לשלב שבו מצוי האדם במחלה, הוא דבר שיש לבצע אצל הטובים ביותר בתחום זה.


שלבים עיקריים בהופעת מחלת האלצהיימר


כאמור, הופעת האלצהיימר איננה דבר זהה בקרב כלל החולים. ניתן לחלק את המחלה לכמה שלבים עיקריים, כאשר המחלה כולה אורכת בין 3 ל20 שנים. בעוד שחולה אלצהיימר בשלבים ראשוניים יכולים להמשיך ולנהל מעין שגרת חיים נורמלית, חולי אלצהיימר בשלבים מאוחרים כבר זקוקים לטיפול אינטנסיבי אשר ניתן לקבל במסגרת הוספיס בית או בית החולים.


השלבים העיקריים בהופעת מחלת האלצהיימר הם:


1. השלב הראשון הוא השלב שבו מתחילה הפגיעה בתאי המח וניתן לראות זאת בסקירות מח. יחד עם זאת, בשלב זה תפקודו של החולה איננו נפגע וכן בלתי אפשרי לאבחן את המחלה באמצעות סימפטומים. אם האדם יגיע באופן לא מכוון לסקירת מח בשלב זה, אמנם יראו את הפגיעה בתאי המוח, אך כאמור, התסמינים אינם באים לידי ביטוי. לאחר פרק זמן כלשהו, ניתן להבחין בירידה מינורית ביכולות הקוגניטיביות של האדם. מכיוון שירידה ביכולות הקוגניטיביות פוגעת גם בקשישים בריאים, הרי שלא פעם גם בשלב זה מתקשים לאבחן אלצהיימר שכן, מרבית הקשישים אינם ייגשו לאבחן את המחלה מכיוון שלא יראו בירידה המינורית של היכולות הללו משהו חריג לגילם. בשלב זה החולה ישכח דברים, מילים או חפצים.

2. בשלב זה מתחילים להבחין במחלה. האפיזודה של שכחה ופגיעה בזיכרון הופכות להיות בולטות ותכופות יותר והחולים נוטים לשכוח שמות, מתקשים ללמוד שמות של אנשים חדשים, לתפקד בעבודה או בחברה, לקרוא ועוד

3. בשלב השלישי רמת הידע וההתמצאות של החולה יורדת. הוא איננו זוכר אירועים שקרו לאחרונה. יכולת החשיבה המופשטת שלו נפגעת, יכולת תכנון פעילויות או ביצוע פעולות קוגניטיביות שונות נפגעת, קשה לו להיזכר באירועים אישיים מהעבר שלו וכן, הוא נחלש מבחינה גופנית. בשלב זה הרופאים כבר יצליחו לאבחן שמדובר על אלצהיימר בשלב ראשוני יחסית.

4. בשלב הרביעי הירידה הקוגניטיבית של החולה הופכת להיות בולטת מאוד. החולה חייב לקבל עזרה על מנת לתפקד שכן הוא מתקשה לבצע פעולות שונות, איננו זוכר פרטים בסיסיים וחשובים ויש להם קושי לדאוג לצרכים הבסיסיים שלהם. לא פעם בשלב הזה החולים מתקשים לישון, מאבדים שליטה על הסוגרים, הופכים להיות חשדניים, נוטים לצאת לשוטטות עצמאיות ועוד. לא פעם החולים אינם מסוגלים לזהות את הקרובים להם. מדובר על מצב המחייב ליווי וסיוע לחולה. לא פעם יוענק לחולה טיפול פליאטיבי.

על אף שיש לא מעט חוקרים אשר עומלים רבות על מציאת תרופה לאלצהיימר, כיום מחלת האלצהיימר היא מחלה חשוכת מרפא. כאשר מופיעים סימנים אשר יכולים להעיד על מחלת אלהציימר בשלבים הראשוניים שלה, כבר אז חשוב מאוד לפנות לרופא מומחה באבחון מחלה זאת, על מנת לאבחן את המחלה, בהתאם לשלב שבו החולה מצוי ולקבל את הטיפול המתאים לאלצהיימר.

2 views0 comments
bottom of page